Onze primaire werkzaamheden—ontwerp en ontwikkeling—zijn heel exact. Zowel vorm als functie worden met mathematische precieze in regels gevat.
Dat wil echter niet zeggen dat alles voorspelbaar moet zijn. Om te zorgen dat een resultaat spannender, interessanter, of natuurlijker overkomt kan het helpen om een mate van variatie en onvoorspelbaarheid te introduceren.
De regels zijn dan nog steeds heel precies, maar een deel van de „keuzes” die worden gemaakt worden overgelaten aan een computer.
Pseudotoeval speelt daarnaast een onmisbare rol in beveiliging.
Math.random()
Aan de basis van het implementeren van toeval in ons werk staat de zogenaamde pseudotoevalsgenerator (in het Engels prng voor pseudorandom number generator). Dat is een algoritme dat een ogenschijnlijk willekeurige reeks getallen kan produceren.
We hebben het over pseudotoeval omdat echte willekeur wiskundig gezien een verraderlijk complex fenomeen is. Het algoritme van een pseudotoevalsgenerator is onder de motorkap deterministisch, maar de resultaten die het oplevert zijn statistisch gezien onvoorspelbaar genoeg voor onze toepassingen.
Identificatiecodes
In informatietechnologie is het onhandig om individuele items alleen maar te kunnen vinden op basis van bestaande eigenschappen van dat item (denk aan horrorverhalen waarbij een patiënt niet kan worden opgenomen in een ziekenhuis omdat er al iemand ligt met dezelfde achternaam en geboortedatum). Daarom wordt er altijd een unieke identificatiecode aan items toegekend.
In geïsoleerde omstandigheden volstaat een automatisch oplopend getal (het eerste item heeft id 1, het tweede heeft id 2, etc.), maar soms wil je dat een item ook in andere contexten uniek te identificeren is. In zulke gevallen gebruiken we een pseudotoevalsgenerator om id’s te genereren die zoveel entropie bevatten dat de kans op duplicaten zelfs in onafhankelijke systemen statistisch verwaarloosbaar is.
xxxxxxxx-xxxx-4xxx-yxxx-xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx-xxxx-4xxx-yxxx-xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx-xxxx-4xxx-yxxx-xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx-xxxx-4xxx-yxxx-xxxxxxxxxxxx
Kleur
Een fenomeen waarbij het misschien niet zo voor de hand ligt dat het wordt bepaald door een serie getallen is kleur. Afhankelijk van de kleurcodering kan een kleur worden beïnvloed door de numerieke waarde van kanalen te veranderen.
Door de waarde van de kanalen (deels) te laten bepalen door een pseudotoevalsgenerator kan een willekeurige kleur worden gegenereerd. Een voorbeeld hiervan is het groen in ons beeldmerk en onze identiteit, dat steeds een beetje anders is (zie delogo van deidee).
Zie ook deidee van kleur.